Take a fresh look at your lifestyle.

موفقیت مداوم در کنکور و زندگی

0

روش معمول برای پیشرفت شخصی، تعیین یک هدف بزرگ و سپس تلاش برای برداشتن قدم‌های کوچک برای رسیدن به آن هدف در کمترین زمان ممکن است. با اینکه این تئوری، مناسب به نظر ‌می‌رسد، ولی اغلب به خستگی و کلافگی و شکست ختم ‌می‌شود. به جای آن، ما می‌توانیم برای تطابق دادن آهسته و تغییر ملایم عادات و رفتارهای روزانه و معمول خود، روی پیشرفت‌های مداوم و پی در پی تمرکز کنیم. خیلی از ما تأثیر بالای تصمیمات بهتر در زندگی روزمره را نادیده ‌می‌گیریم و به رعایت اصول اولیه اهمیتی نمی‌دهیم. شاید پیشرفت‌های کوچک و یک درصدی برای ما چندان جذاب نباشد، ولی یک واقعیت وجود دارد و آن این است که: این روش کار ‌می‌کند.

پیشرفت مداوم چگونه عمل ‌می‌کند؟

در اکثر مواقع، ما خود را قانع ‌می‌کنیم که تغییرات، تنها زمانی معنا پیدا ‌می‌کنند که در نتیجۀ آن تأثیری چشمگیر و بزرگ را شاهد باشیم. چه ‌می‌خواهد پیشرفت تحصیلی باشد، شروع یک سرمایه گذاری باشد، سفر به دور دنیا باشد و یا هر هدفی باشد که ما خود را تحت فشار قرار ‌می‌دهیم تا به آن پیشرفت چشمگیرى برسیم که همه راجع به آن سخن بگویند؛ در حالی که پیشرفت‌های تنها یک درصدی، آن چنان به چشم نمی‌آیند (و شاید برخی از مواقع اصلاً به چشم نیایند)، ولی ‌می‌توانند در طولانی مدت، به همان اندازه معنادار و تأثیرگذار باشند. در نگاه اول، تفاوت چندانی میان انتخابی که یک درصد بهتر یا یک درصد بدتر است، وجود ندارد؛ به بیان دیگر، در وضعیت امروز شما چندان تفاوتی ایجاد نخواهد کرد؛ ولی با گذر زمان، این پیشرفت‌ها یا پسرفت‌های کوچک، دست به دست هم داده و ناگهان یک فاصله بسیار بزرگ بین کسانی که تصمیم‌های کمی بهتر در زندگی روزمره خود ‌می‌گیرند، با کسانی که آن تصمیم‌ها را نمی‌گیرند، ایجاد ‌می‌کنند. در حقیقت، اگر شما برای مدت یک سال، تنها یک درصد در هر روز بهتر شوید، سی و هفت برابر بهتر از قبل خواهید بود. به همین دلیل است که انتخاب‌های کوچک، در لحظه، تغییر چندانی ایجاد نخواهند کرد، ولی در طولانی مدت بسیار تأثیرگذار خواهند بود.

ابزارهای پیشرفت مداوم

در اینجا، برای آن که شروع به تمرکز روی پیشرفت‌های مداوم کنیم، به برداشتن قدم‌هایى که به این هدف کمک می کنند، ‌می‌پردازیم:


مرحله اول: به کارهایی که تا به حال از آن‌ها جواب خوبى گرفته‌اید، بیشتر بپردازید

ما اکثر مواقع، منابع و ایده‌هایی را که در دست داریم، به راحتی هدر ‌می‌دهیم؛ زیرا جدید و هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسند. مثال‌های بسیاری از این رفتار، چه کوچک و چه بزرگ، وجود دارند که اگر با تداوم بیشتری در زندگی خود آن‌ها را انجام ‌می‌دادیم، پیشرفت بیشتری حاصل میشد. هر شب استفاده کردن از نخ دندان، ورزش روزانه، پرداختن به کارهای عقب افتاده در هر روز، و نه فقط در روزهایی که وقت اضافی داریم، بیشتر عذرخواهی کردن، و بیشتر تشکرکردن.

پیشرفت‌ها، معمولاً پشت راه‌حل‌های دم دستی و شاید خسته‌کننده، پنهان ‌می‌شوند. شما خیلی وقت‌ها به اطلاعات بیشتر و استراتژی‌های جدیدتر احتیاج ندارید و فقط کافی است آن چه را که برای شما کار می‌کند، با تداوم بیشتری انجام دهید.

مرحله دوم: از اشتباهات کوچک اجتناب کنید

در بسیاری از مواقع، پیشرفت به معنای بیشتر انجام دادن کارهای درست نیست، بلکه به معنای کمتر انجام دادن کارهای اشتباه است. به این مفهوم، «پیشرفت از طریق کاهش » گفته ‌می‌شود که بر انجام ندادن کارهایی که جواب نمی‌دهند، تمرکز می‌کند: حذف اشتباهات، کاهش پیچیدگی‌ها، و کنار گذاشتن موارد غیر ضرور.

در اینجا چند مثال ‌می‌زنیم:

آموزش: از اشتباهات پیش پا افتاده، مثل انجام ندادن تکالیف یا کپی برداشتن از روی تکالیف دیگران، اجتناب کنید و خطاهای فکری کمتری مرتکب شوید.

سرمایه‌گذاری: پولتان را هدر ندهید و ریسک‌های موجود را به حداقل برسانید.

ورزش: در کلاس‌های ورزش تعداد جلساتی را که از دست ‌می‌دهید، کاهش دهید.

تغذیه: خوردن غذاهای ناسالم را کم کنید. در دنیای واقعی، معمولاً دست یافتن به افزایش کیفیت عملکرد، با کم کردن نقاط منفی، راحتتر از انجام دادن کارهای دیگر است. کم کردن یک مجموعه از رفتارها، عملی‌تر از انجام یک مجموعه از کارهاست. یکی از بهترین راه‌ها برای کسب دستاوردهای بزرگ، اجتناب از شکست‌های کوچک است

مرحله سوم: میزان موفقیت را با اندازه‌گیری و مقایسه وضعیت خود با قبل، بسنجید

ما معمولاً پیشرفت خود را با نگاه کردن رو به جلو ‌می‌سنجیم، اهدافمان را مشخص ‌می‌کنیم، نقاط عطف را برای پیشرفت خود برنامه‌ریزی می‌کنیم، و در اصل، سعی می‌کنیم تا حدی آینده را پیش‌بینی کنیم. روش متضاد، و البته مفیدتری، هم وجود دارد که می‌توانیم موقعیت خود را با آن چه پشت سر گذاشته‌ایم بسنجیم، نه با نگاه کردن به آن چه در مقابلمان است و در پیش رو داریم. سنجیدن وضعیتمان نسبت به گذشته، به این معناست که بر اساس آن چه اتفاق افتاده است، تصمیم بگیریم، نه آن چه که ‌می‌خواهیم اتفاق بیفتد.

در اینجا چند مثال ‌می‌زنیم:

پیشرفت تحصیلی: در هفتۀ قبل، چند تست درست فیزیک را در مدت ۳۰ دقیقه زده‌اید؟ اگر این هفته، سه تست بیشتر در همین مدت بزنید، خوب است. همچنین ‌می‌توانید دقت کنید که در هفتۀ گذشته، چند ساعت با کیفیت درس خوانده‌اید و اگر این هفته تنها نیم ساعت بیشتر خوانده باشید، شما، در مقایسه با قبل، پیشرفت داشته‌اید.

روابط اجتماعی: در هفتۀ گذشته، چند نفر را ملاقات کرده و با آن‌ها آشنا شده‌اید؟ هیچکس؟ روی ملاقات کردن حتی تنها یک نفر جدید در این هفته تمرکز کنید. با آن چه پشت سر گذاشته‌اید، خود را بسنجید و کمی ‌بهتر و بهتر شوید. هفته گذشته را چگونه گذرانده‌اید؟ چگونه ‌می‌توانید کیفیت این هفته را، در مقایسه با هفته گذشته، تنها کمی ‌بهتر کنید؟ در نهایت، به یاد داشته باشیم که تغییرات کوچک در عملکرد، اگر تداوم داشته باشند، ‌می‌توانند تغییری بزرگ ایجاد کنند، و به همین دلیل است که عادات ما از اهمیت و بالایی برخوردار است. افرادی که کارهای درس – هر چند کوچک – را به صورت مداوم انجام ‌می‌دهند، ناگهان نتیجه ای بسیار بزرگ‌تر از آن چه انتظار می‌رود دریافت می‌کنند. شما تنها نیاز دارید که کمی بهتر از قبل باشید، و اگر بتوانید تنها تغییر کمی را امروز، فردا و پس فردا ایجاد کنید، آن وقت است که می‌توانید با ادامه این جریان، به اهدافتان نزدیک و نزدیک‌تر شوید.

آموزشگاه اوج اندیشه مشهد ، آموزشگاه ممتاز آموزش و پرورش مشهد

بالاترین آمار قبولی کنکور مشهد

مشهد کلاهدوز 18

تماس 05138446003\09152301623

Leave A Reply

Your email address will not be published.